Знання англійської мови – це одна з основних вимог сучасного світу. А її вивчення – досить тривалий процес, і багато батьків вважають за краще починати навчати дітей англійської мови з раннього віку.

Батьки буквально змагаються, у кого раніше дитина розпочне вивчення англійської мови. І якщо таке змагання захоплює батьків мало не з народження дитини, то наявність викладача – носія мови зараз активно набирає обертів. Зрозуміло, викладач, для якого англійська мова є рідною, це хороша можливість практики англійської для дитини. Проте вибір викладача має бути зваженим і усвідомленим. Перш ніж піддатися тенденції і записати чадо на англійську для дітей з носієм мови, батькам необхідно вивчити питання і прийняти до уваги рекомендації фахівців.

Зміст

  1. Англійська для дітей із носієм мови – особливості викладання
  2. Коли викладач – носій мови
  3. Варіанти навчання дітей англійської з носієм мови
    3.1. Англійська для дітей із носієм мови у форматі Zoom
    3.2. Індивідуальні заняття. Репетитор
    3.3. Групові заняття з носієм мови

Англійська для дітей із носієм мови – особливості викладання

Студенти-діти – це найбільш складна вікова група. Складність полягає в підвищених вимогах до викладача й особливостях викладання дітям. Викладач повинен бути гнучким, активним і відкритим маленьким учням.

Вимога бути гнучким зумовлена тим, що робота виключно за підручником швидко набридне маленькому студенту, у нього навіть може зникнути бажання вивчати англійську мову. Викладач, який навчає дитину або групу дітей, завжди вивчає програму та опрацьовує підручник. Це потрібно для того, щоб мати чітку систему, як буде проходити навчання. Проте характер дитини та її особливості цілком можуть вносити корективи в процес самого навчання, а також програму. Якщо дитина не цікавиться темою Shopping, її більше цікавить робототехніка або подорожі, то викладач має право скоригувати кількість годин, відведених на ту чи іншу тему. Адже без зацікавленості буде вкрай важко досягти прогресу. Зрозуміло, прибирати взагалі тему з програми не слід, але менша кількість годин може бути вирішенням питання.

Уроки для дітей не мають бути банальними і нудними. Учитель, зрозуміло, не клоун, але його завдання зробити уроки яскравими та цікавими. Учитель повинен бути активним, більш того, якщо навчання дітей проходить у групах, йому не слід навіть сидіти. Він повністю залучений у процес: в побудові діалогів або роботі в парах учитель також бере активну участь. Активність викладача також виявляється і в плануванні заняття. Якщо викладач любить активну роботу – йому важливо, щоб учні також були залучені в процес. Змінюйте вид завдань частіше, це діти, їм важливо не тільки виконання вправ письмово, а й завдання, коли вони можуть рухатися. Є різні ігри, які можуть надати урокам мобільності.

Ідеальний учитель – це викладач, який зможе стати ще й другом дитині. Варто лише на початку заняття замінити запитання «ти зробив домашнє завдання» на «що ти робив вчора, чим тобі запам'ятався вчорашній день?» – і будь-який учень буде з радістю ділитися з викладачем своїм життям. Неможливо змусити вчителя «полюбити дитину», це те почуття, яке має бути присутнім спочатку. Якщо вчитель не любить дітей, не має до них підхід, яким би хорошим його рівень володіння мовою не був – прогресу не буде.

Коли викладач – носій мови

Найчастіше викладачем-другом стає саме носій мови. Це зумовлено тим, що носій більш відкритий і доброзичливий, у нього немає комплексів і він не зажатий. На заняттях він не сидить за робочим столом, як шкільний учитель, він може сісти на підлогу, на крісло-мішок, на край парти – і це ніяк не заважає навчальному процесу. Навпаки, в невимушеній обстановці дитина більш розслаблена і готова поглинати інформацію. В основному, носій мови веде курс розмовної англійської, на якому завжди цікаво послухати про зовсім інше життя в Англії або США. Англійська мова – це практика побутових, повсякденних ситуацій. Власне, найпоширеніша відповідь батьків на запитання про мету вивчення мови: «Щоб дитина могла спілкуватися». Саме на заняттях англійською для дітей із носієм мови така мета легко досяжна.

Сильні сторони носіїв мови в тому, що вони будують заняття не строго за системою, як звикли ми. Вони не бояться відійти від норм або умовностей у викладанні, а це завжди цікаво. Найчастіше в роботі, викладаючи для дітей англійську, носій мови орієнтується на кілька навчальних матеріалів, і вже самі уроки представляють собою мікс із різних підходів до навчання і завдань.

Студенти відчувають, коли викладач любить свою роботу, а носій мови з задоволенням спілкується на різні життєві та побутові теми. Багато дітей просто відмовляються вивчати англійську, тому що не бачать зацікавленості з боку вчителя. Тому курс англійської з носієм для дітей може стати хорошою альтернативою одноманітним заняттям із репетитором. Особливо дітям подобається, коли викладач молодий. Звичайно, є винятки, коли цікаво слухати носія мови, якому 60 років, але з великим азартом та інтересом діти сприймають викладача, який може і сам бути ще студентом.

Зрозуміло, є і спірний момент – викладання граматики носіями мови. Це важко, звичайно, назвати саме слабкою стороною носіїв, але багато обговорень і суперечок виникає на цю тему. Не всі носії мови мають спеціальну педагогічну або лінгвістичну освіту, тому коли батьки зважуються на заняття з носієм, потрібно бути дуже уважними. На заняттях із дітьми будується фундамент знань з граматики. Тому уроки з native speaker можуть бути представлені у вигляді розмовних клубів, відпрацювання лексичного матеріалу, а вже для граматики можна брати викладача зі спеціальною освітою.

Англійська з носієм для дітей може стати «рятівним кругом»: якщо дитина інтроверт, то носій зможе розговорити її. Але, звичайно, заздалегідь слід повідомити носія мови, які теми можна і які не можна обговорювати з вашою дитиною.

Коли викладач – носій мови

Якщо скласти портрет ідеального вчителя англійської для дітей, який також є носієм мови, то найбільш поширеними будуть такі категорії.

  1. Професіоналізм. Носій мови не завжди має педагогічну освіту. Це досить важливо, щоб викладач був професіоналом. Зрозуміло, наголос на заняттях англійської з носієм для дітей робиться на розвиток розмовних навичок, проте граматика практикується також. Якщо викладач володіє англійською мовою на рівні рідної, але говорить безграмотно – він явно не підійде.
     
  2. Комунікабельність. Можете уявити собі носія мови, який на заняттях замкнутий і сидить в іншому кінці аудиторії? Звичайно, ні! Викладаючи англійську для дітей, носій мови повинен бути товариським. Саме викладач задає тон заняттю. Якщо він любить спілкування і готовий ділитися з учнями, вони також будуть відчувати позитивний настрій, і урок буде більш продуктивним. Найбільше залежать від настрою вчителя саме діти, для них учитель свого роду екскурсовод, який вводить їх у вивчення англійської мови. Діти довіряють учителю повністю, в тому числі і його емоційному настрою.
     
  3. Любов до дітей. Це необхідна вимога до будь-якого викладача, не тільки носія мови. Діти дуже відчувають, наскільки людина до них дружня. Якщо дитина буде відчувати любов і тепле ставлення – вона також захоче порадувати вчителя своїми здібностями й успіхами.
     
  4. Усебічно розвинена особистість. Курс англійської з носієм для дітей – це, перш за все, розвиток комунікативних навичок дитини. Відповідно, носій мови повинен уміти спілкуватися на різні теми. Якщо викладач має обмежене коло інтересів, то йому буде набагато складніше брати участь в бесідах з учнями. А коли учні – діти, викладач не тільки бере участь у бесідах, він починає їх.

Варіанти навчання дітей англійської з носієм мови

Англійська для дітей з носієм мови стала зараз найбільш популярною в столиці й обласних центрах. Майже в кожній мовній школі або курсах знайдеться викладач, який є носієм мови. І вже відшукати вдалі курси в Києві не буде складно, але потрібно визначитися з форматом занять. Всього є три варіанти, як можуть проходити заняття: на платформі Zoom, індивідуальні заняття з репетитором, групові уроки з носієм мови.

Англійська для дітей із носієм мови у форматі Zoom

Все більше батьків цікавить саме цей альтернативний спосіб викладання дітям англійської з носієм.

Заняття дітей по Zoom має, безумовно, низку переваг. Це прекрасний варіант для регіонів або маленьких міст. Єдине, що є необхідним для таких занять англійської з носієм для дітей – це хороше інтернет-з'єднання. Також рекомендується провести короткий інструктаж дитині, як будуть проходити уроки на платформі Zoom, якщо у неї не було раніше досвіду таких занять. Перший час батькам слід бути поруч під час уроку. Це не означає сидіти і стежити за тим, скільки помилок дитина робить. Тим більше не можна виправляти її щоразу, коли вона робить помилку, не потрібно карати дитину. Якщо ви розумієте, що помилки досить банальні або правило, в якому була допущена помилка, вже обговорювалося, і не раз – слід сказати дитині наодинці після заняття.

Англійська з носієм для дітей в режимі Zoom також хороший варіант, якщо дитина замкнута або просто соромиться нових людей і іншої обстановки. Проте це не привід взагалі відмовлятися від інших форматів навчання. Заняття по Zoom хороші для того, щоб дати дитині звикнути до спілкування з новою людиною, а далі можна пробувати варіант занять офлайн.

Для дітей важлива система, регулярність, яку зможуть забезпечити Zoom-уроки. Навіть якщо ви їдете в подорож в іншу країну – не слід брати перерву. Після відпочинку дитина включається в навчальний процес набагато гірше. Так, відпочинок необхідний, але припиняти заняття не потрібно, просто змініть формат. Нехай замість уроку малюк подивиться мультик англійською.

Відносно інструктажу про те, як будуть проходити уроки, слід зазначити, що цей обов'язок буде стосуватися швидше батьків, ніж носія мови. Тільки батьки знають рівень володіння комп'ютерними навичками своєї дитини. Тому якщо перше заняття в режимі Zoom пройшло сумбурно, не слід звинувачувати викладача. Спочатку батькам варто самим поговорити з носієм у Zoom, щоб зрозуміти, наскільки він орієнтується в онлайн-викладанні: чи володіє він інформацією про онлайн-платформи для навчання англійської та чи готовий вам їх надати. Якщо він не готовий, то швидше за все заняття будуть проходити у звичайному форматі розмови на повсякденні теми. Батькам важливо самим зрозуміти систему онлайн-уроку, щоб контролювати прогрес своєї дитини. Курс англійської з носієм для дітей, поза всяким сумнівом, захопить дитину, але технічні й організаційні моменти слід також враховувати.

Англійська для дітей з носієм мови в форматі онлайн проходить на спеціальній платформі, якщо носій мови працює як представник певної школи або курсів. Найчастіше в школах є онлайн-платформи або онлайн-підручники, за якими і проходить навчання. Рідше носій мови сам надсилає посилання на навчальні матеріали. Слід звернути увагу на те, що посилань не має бути занадто багато, щоб не заплутати дитину. Також якщо носій мови сам надсилає учневі посилання – попросіть, щоб він робив це заздалегідь. Ви зможете самі переглянути матеріал перед уроком, і дитині буде легше працювати, якщо клікабельність посилань перевірити.

 

Індивідуальні заняття. Репетитор

Індивідуальний репетитор, який до того ж носій мови – найпопулярніший викладач. Пошук ідеального викладача-носія може бути ускладнений тим, що в маленькому місті знайти навіть курс, де у викладача – англійська рідна, буде непросто. Відповідно, для маленьких міст, де не так багато носіїв мови, цей варіант категорично не підходить.

У столиці та обласних центрах курси англійської для дітей з носієм мови представлені у великій кількості, тут легше зробити вибір на користь індивідуальної англійської з носієм. Носій мови – це завжди розширення світогляду вашої дитини та великі можливості. Слід враховувати і психологічні особливості малюка, вибираючи один із напрямів. Діти-екстраверти люблять саме живе спілкування з носієм мови. Інтроверти більш замкнуті й навіть на заняттях по Zoom віддають перевагу роботі без камери. Не завжди носій готовий приходити саме на вашу територію, швидше за все заняття будуть проходити на території мовної школи або курсів.

Заняття англійською для дітей з носієм мови менш бюджетні, ніж заняття зі шкільним викладачем. А індивідуальні заняття тим більше будуть зручні не всім охочим, якщо виходити з цінової політики.

Індивідуальні заняття англійської з носієм для дітей – це не обов'язково уроки за партою. Це можуть бути цілком активні заняття, в тому числі й поза домом або курсами. Англійська мова з носієм мови передбачає, перш за все, спілкування, а найкраще лексика відпрацьовується в реальних ситуаціях, які трапляються щодня. Отже, можна сходити в парк, музей, і навіть просто зробити покупки англійською. Варто відзначити, що після будь-яких занять (неважливо, в якому форматі вони проходили), у дитини в пам'яті має залишитися пройдений матеріал. Навіть якщо заняття проходило в парку, рекомендується все одно підготувати роздатковий матеріал. Це може бути лексичний мінімум для вашої прогулянки, або фрази, які характерні для досліджуваної теми.

Крім уроків поза домом і живого спілкування, хотілося б відзначити ще один плюс – наочність. Для дітей дуже важливо бачити перед собою картинки, гортати сторінки підручника і працювати з картками. Буде вкрай важко залучити активну дитину без додаткових матеріалів. Під час індивідуальних занять викладач зможе використовувати картки, самі навчальні матеріали, роздруківки та інше. Дитині вже не буде нудно на заняттях, коли одна дія змінить іншу. Краще, коли роздатковий матеріал представлений або в кольорі, або на кольоровому папері. Також викладач може і придбати вже готові картки, в будь-якому випадку – наочність грає важливу роль в навчанні дітей.

Групові заняття з носієм мови

Групові заняття англійської з носієм для дітей – найпопулярніший курс на сьогоднішній день. Вони набагато економніші за індивідуальні та проходять на рівень активніше. Плюси групових занять з носієм численні, це кращий варіант з кількох причин.

Групові заняття з носієм мови

  1. Дитина має можливість спілкування з іншими дітьми такого ж рівня, як і вона сама. Вона чує також помилки інших і вже краще сприймає англійську мову на слух.
     
  2. Дитина на групових заняттях чує різний ритм мови. У мовному середовищі швидкість мовлення у всіх різна, що може утруднити сприйняття людини, яка занурюється в неї одразу. Сприймати мову особливо важко дітям.
     
  3. Коли заняття індивідуальне, це може сковувати дитину. Вся увага присвячена тільки їй, і вона відчуває, що за кожним словом стежать. Тоді дитина замикається і намагається менше говорити, щоб не припускатися помилок. Коли навчання групове – людей вже більше, і дитина може відкритися для розмови.
     
  4. Завжди добре, коли є можливість дискутувати, почути різні думки. Це допомагає розвивати розмову. Не потрібно буде змушувати учнів розмовляти – спілкування буде йти без напруги.
     
  5. Дитина тренує свої комунікативні навички. Навчається співпрацювати з іншими учнями в групі. Саме на групових заняттях можна проявити лідерські якості. Також дитина навчиться командній роботі, що буде дуже корисно для дорослого життя.
     
  6. Групові заняття розвивають і креативність дитини. Працюючи в групі, діти можуть спільно виконувати проекти.

У групах кількість дітей може варіюватися від 4 до 10 дітей. Якщо дітей мало, то навчання не буде настільки насиченим і цікавим, як коли їх велика кількість. Але викладачеві вже складніше працювати з більшою аудиторією.

Як і індивідуальні, групові заняття не завжди можуть проходити на території школи або курсів. Це можуть бути екскурсії, походи в парк або кіно. Також на групових заняттях популярні мовні клуби або так звані Movie Clubs – клуби перегляду й обговорення фільмів. Це дуже подобається дітям і розвиває їх світогляд, що дуже важливо не тільки для прогресу у вивченні мови, а й для розвитку особистості. Movie Club зовсім не новинка, майже всі курси англійської для дітей з носієм мови надають такий альтернативний варіант мовної практики з носієм.

Зрозуміло, вибір формату навчання – відповідальний момент, і варто озброїтися відповідними рекомендаціями, щоб не помилитися. Але не варто забувати про особливості характеру і темпераменту дитини, оскільки навчання має бути комфортним, перш за все, саме для неї.

Ніна Кісь, викладач Yappi Corporate

 

Дата публікації: 24 березня 2020