Читання дітям вголос (для найменших) та активне читання (для трохи старших) – практики, які можуть виконувати батьки або вчителі, щоб допомогти дітям полюбити читати.
Освітяни наголошують на тому, що подібні активності допомагають розвивати когнітивні навички, мовні компетенції, а також сприяють емоційному розвитку.
Нижче Ви можете ознайомитися з порадами, які допоможуть Вам зробити читання з дітками незабутнім:
Оберіть зручне місце
Важливим моментом для проведення читанки є зручне та затишне місце. Подбайте про те, щоб дитинка мала змогу бачити книжку та могла пальчиками вказувати на ілюстрації. Якщо під час читанки дитинка втомлюється, зробіть невеличку фізкультхвилинку чи змініть місце читанки.
Варіант для фізкультхвилинки:
Touch your shoulders
Touch your nose
Touch your ears
Touch your toes
Look at the ceiling
Look at the floor
Look at the window
Look at the door
Використовуйте різну інтонацію
Ця техніка допоможе не лише сфокусувати дитячу увагу, але й дасть можливість краще зрозуміти структурні частини тексту, а також мову героїв.
Перед тим, як починати читати книжку вголос, перегляньте її самостійно, подумайте про характер кожного персонажу та про те, як герої мають звучати. Обговоріть це з дитиною або учнем, і дайте можливість озвучити героїв дитині по-різному. Повторіть репліку декілька разів, щоб знайти саме її звучання.
Так, наприклад, читаючи «Sinbad» подумайте про те, як
буде звучати сам Сінбад, і наприклад, його друзі, а також
капітан, який погодився його відвести на острів.
Ставте питання та обговорюйте їх
Пам’ятайте, що читання – це не лише можливість прочитати історію, щоб попрактикувати мову, але і шанс обговорити її з дитиною. Ставте питання перед, під час і після читання. Так, перед початком читання попросіть дитину розглянути книгу, нехай вона за назвою спробує передбачити, про що буде історія, хто герої. Під час читання (перед тим, як перегорнути сторінку) поставте декілька питань про те, що вона щойно прослухала, а також декілька для розмірковування. Після прочитання тексту запитайте, чи сподобалася ця історія, попросіть дитину описати її емоції після прослуховування.
Наприклад, читаючи «A Bear called Paddington» Майкла Бонда, поставте такі питання:
Пояснюйте слова
Щоразу, коли у тексті з’являються великі, складні чи просто незнайомі дитині слова – запитайте її, що вони означають. Якщо вона не може відповісти на питання, поясніть їй це слово (наприклад, використайте це слово у реченні і запитайте, чи вона зрозуміла, що воно означає, також можете показати те, що воно означає чи намалювати). Після цього спробуйте разом скласти декілька речень з цим словом.
Описуйте ілюстрації та зображення
Дитяча книга – це не лише текст, але і джерело візуального контенту. Уважно розглядайте ілюстрації та просіть дитину розповісти, що вона бачить на них. Складайте за ними історії, шукайте цікаві елементи, міркуйте над тим, як ці елементи можуть бути використані в історії, розповідайте про свої емоції, коли дивитесь на зображення.
Так, читаючи книгу «The Storm Whale»,запитайте дитину:
Прив’язуйте книжку, яку читаєте до вже прочитаних історій
Під час читання зупиняйтеся і питайте дитинку, чи вона пригадує, у якій розповіді був кит, ведмедик чи кішечка. Розглядайте зображення і розмірковуйте разом, у яких історіях були подібні інтер’єри, екстер’єри чи невеликі деталі. Не забувайте також і про персонажів.
Так, читаючи «How to catch a star”, запитайте
Завершуйте читання активністю
Перегорнувши останню сторінки книжки, пам’ятайте, що на цьому історія не закінчується. Продовжіть її за допомогою виготовлення крафту чи повторення експерименту з книги.
Так, прочитавши «A Bear called Paddington», виготовіть
разом головного героя історій. Перегляньте відео,
озбройтеся кольоровим картоном та папером, ножицями
і креативністю і створіть свою історію з ведмедиком.
Використовуйте ці поради і робіть Ваші англомовні читанки незабутніми!
Валерія Якушко, методист Грін Кантрі