Чули про "Теорію поколінь"? Та, звісно ж, щось ви чули про існування покоління Х, Y, Z... ;) Розберемось детальніше: одне покоління - це 20 років. Вважається, що після циклу з 4 поколінь, все починається заново. Нинішнє покоління дітей – це покоління Z, яке народжене після 2003 року, а їх батьки – покоління X.
Представники покоління X назавжди ввійдуть в історію, як люди котрі ділять своє життя на «до Інтернету» і «після Інтернету». Це живі свідки того, як людство перевернулося з ніг на голову. За їхнє життя створювались найбільші технологічні винаходи. Але діти Z набагато прогресивніші та креативніші. Для представників «нації Z» не існує кордонів. Для них канікули на Марсі – це лише питання часу, а не сміливі мрії.
Тож постає логічне питання: як батькам X порозумітися з дітьми Z та не розпалювати холодну війну? Для цього ми хочемо розглянути основні потреби цифрових дітей, щоб підібрати ключики до їх сердець.
Поразка – це не для мене!
Діти покоління Z прагнуть бути НАЙкращими, НАЙрозумнішими, НАЙуспішнішими, НАЙгарнішими і свято вірять в свій успіх. Вони не завжди знають чим вони хочуть займатися в майбутньому, але вони впевнені, що в них все вийде.
Цей напрям думок гарний, але невміння вчасно зрозуміти свій потенціал та знайти себе може мати болісні наслідки. В такому випадку дитина буде плити за течією і сподіватися, що вдале рішення знайдеться саме собою, або буде розпилятися на безліч справ та професій в спробах відшукати правильну.
Задача батьків спрямувати дитину в правильному напрямку ще в дитинстві. Вірні рішення не приходять просто так, їх необхідно шукати. Варто пояснити це дитині, але ні в якому разі не нав’язувати їй свою думку. Сучасні діти дуже цілеспрямовані і в силах самостійно приймати рішення. No pain, no gain - під лежачий камінь вода не тече. Тож просто не дайте своїй дитині стати тим камінцем, рухайте її!
Все і одразу.
Висока зарплатня, керівна посада, величезний штат підлеглих, закордонні відрядження. Саме так виглядає ідеальне майбутнє для дітей Z. Історії батьків про їх кар’єру, що стартувала з безоплатного стажування чи мінімальної з/п кидає їх в холодний піт.
Нинішній час диктує правило You snooze, you lose – хто не встиг, той запізнився. А дітям покоління "цифрових технологій" просто не втямки, що в деяких питаннях доведеться проявити витримку і терпіння.
Як би це не просто звучало, але вихід з цієї ситуації тільки один – спілкування. Спілкуйтеся з дитиною як з рівним, адже діти покоління Z мають одну особливість – їм байдуже скільки вам років. Так, якщо нас з вами вчили, що старших треба поважати і вони апріорі праві тому, що мають певний життєвий досвід, то новітнє покоління Z не звертає уваги на такі умовності. Для них розмиті границі віку. Для них ти станеш цікавий як особистість виключно тоді, коли доведеш це. Тому розвивайтеся і ваша дитина буде прислухатися до ваших порад.
Flexibility – гнучкість.
Сучасні діти звикли, що їх розклад може прогинатися під різні обставини. Якщо ти не встигаєш на гурток, то можна зателефонувати викладачу і перенести заняття. А якщо ти пропустив урок в Green Country, то ти можеш підлаштувати свої відпрацювання під себе, оскільки, заняття проходять по Skype. «Цифрові» діти настільки звикли до цієї гнучкості, що часто просто не знають міри і не розуміють, коли елементарно втрачають відповідальність.
Вихід простий - навчити дитину відрізняти егоїзм і виправдану необхідність. Запізнитися на уроки, бо дитина довго обирала светр – це егоїзм, а перенесені додаткові заняття через промочені ноги – це необхідність.
Financial literacy – фінансова грамотність.
Ця медаль має два боки. З одного боку заощадливе покоління Х, котре звикло накопичувати та відкладати, а з іншого покоління Z, яке може бездумно витрачати кошти заради втіхи. Ці звички поколінь, як чорне і біле, в них немає гармонії і золотої середини. Робити бездумні витрати, як і бездумні накопичення - неправильно.
Рішення напрошується саме собою. Почніть вчитися разом! Не потрібно вивчати мікро- та макроекономіку. Достатньо освоїти прості істини фінансової грамотності. Вивчаючи фінансову науку разом з дитиною, ви приведете в повну гармонію ваші фінансові звички.
Робота для задоволення.
Діти Z сприймають майбутню роботу швидше як хобі. Вони хочуть отримувати насолоду від того, що роблять і не відволікатися на рутинні справи. Діти Z живуть граючись, яскраво сприймаючи всі радощі життя.
Проте, в дорослому житті «цифрове покоління» точно зіштовхнеться з тим, що в будь-якій, навіть в найулюбленішій роботі, знайдеться шмат рутини, від якої нікуди не подітися. Така робота нудна і ваша дитина може бути не готова до такого розвитку подій.
Для того, щоб убезпечити дитину від прийдешніх потрясінь, поговоріть з дитиною про обов’язкові монотонні заняття. Поясніть, що всі життєві ситуації можна сприймати по-різному. І не обов’язково засмучуватися, коли отримаєш нудне завдання. Нехай представник покоління Z перетворить рутинне завдання на веселу гру. Або можна підійти до справи з китайською мудрістю, знаючи, що все проходить - і це пройде.
Тож не намагайтеся зробити з своєї дитини вдосконалену версію себе. Просто прийміть той факт, що діти покоління Z набагато кращі за нас. Це люди з новою свідомістю і абсолютно іншим поглядом на життя. Наше завдання - допомогти нашим дітям безболісно увійти в доросле життя та чогось навчити їх, а в чомусь просто не заважати. Але придивіться уважніше і ви побачите, що у «цифрового покоління» є чому повчитися.
Роздумами ділиться:
Анна Веріс,
керівник філії Грін Кантрі