Серед батьків ходить багато міфів, страхів та сумнівів щодо вивчення англійської з дітьми. Про деякі із них хочу розповісти і поділитися своїм досвідом.
Катя Кравченко, куратор спеціалізованих курсів та денних таборів Грін Кантрі.
Дорослі буває кажуть:
«Дитина за рік навіть алфавіту не вивчила!»
«А для чого вчитися, якщо за літо дитина все забуде.»
«Моїй 4 річній донці потрібен репетитор. Не хочемо групових занять, бо там лише граються.»
«Dog – це собачка» - старається допомогти мама дитині зрозуміти що намальовано на малюнку.
Про ці помилки, стереотипи та завищені очікування і поговоримо далі.
1. Переклад на рідну мову
Для того, щоб людина володіла іноземною мовою, як рідною, потрібно, щоб вона нею думала, а не перекладала з однієї на іншу. Саме тому в британських методиках викладання відсутні вправи на переклад, а важливішим є загальне розуміння прочитаного чи почутого.
Спершу дитині може бути важко нічого не розуміти, але згодом вона почне виокремлювати окремі слова, розумітиме основну інформацію, накопичуватиме словниковий запас. Чим швидше дитина призвичаїться до розуміння вцілому – тим успішнішим буде процес навчання. Переклад, звісно, може знадобитися при вивченні абстрактних понять, які не можливо побачити.
2. Мультфільми англійською - гарантія успіху
Так, англомовні відео мають вплив на формування правильної вимови у дитини, проте вони не можуть навчити дитину говорити. Крім того, важливо відзначити, що не всі мульти є навчальними. Тобто, якщо ввімкнути дитині півторагодинне відео – може бути таке, що дитина його просто сприйматиме зором, не задіюючи слух. Результат на ранніх етапах вивчення англійської можуть мати лише короткі 5-10хв навчальні матеріали, з обмеженою кількістю лексики, чіткою вимовою, простими граматичними структурами.
Хорошою альтернативою мультикам є аудіо: пісні, подкасти, казочки. Вмикайте англомовний фон якнайчастіше: поки дитина грається, в машині, перед сном, дайте дитині доступ самостійно вмикати\вимикати аудіо за бажанням.
3. Починаємо англійську з алфавіту
Вивчаючи англійську, як іноземну, варто концентруватися на усному мовленні, а читання та письмо додавати як другорядне завдання. Бажано, щоб у дитини зявилося бажання прочитати\написати і лише після цього маленькими порціями, граючись додавати літери.
Так, у 4-5 років дітей варто знайомити з алфавітом, але не заради читання, а заради розвитку дрібної моторики (обвести, заштрихувати, намалювати пальчиком ), розвитку уяви (на що схожа літера, давай домалюємо око і лапки і вийде звір), запамятовуванні образів (знайди подібні, викресли зайве). З 6-7 років можна приділяти 20% уваги вивченню букв, звуків, правильній їх вимові, і лише з 7-8 років починати читати, вивчати базові правила читання.
4. Відноситись до англійської надто серйозно
Гра – природня форма навчання та пізняння світу. Вивчення англійської – не вийняток. Додавайте англійську до ігор, не розпочинайте "заняття" з англійської словами: "а зараз тобі час позайматись англійською". Додайте англійську в своє спілкування з дитиною, в побутові теми, а найважливіше - в ігри! Вивчайте англійською назви іграшок, грайте англійською в ігри (настільні, карткові...), використовуйте англійську в рольових іграх з дитиною. Тут, щоправда, мамі теж доведеться піднімати свій рівень володіння мовою, вивчати нові вирази, напр. “It’s your turn.”, “Don’t waste your time”, “Let’s slide, swing and ride a see-saw”. Все зрозуміло? :)
5. Не бачу результату, тож не буду тратити сили
Вивчення мови – це не лише набуття знань, а ще й подолання психологічних барєрів спілкування. Не варто змушувати дитину повторювати слова з першого ж заняття, очікувати, що вивчене залишиться в активному запасі назавжди, що приділяючи 3-4 години англійській в тиждень дитина почне через рік вільно спілкуватися. Всьому свій час. Наберіться терпіння.