Ігри – невід’ємна частина вивчення мови, адже без задоволення від навчання втрачається мотивація рухатись далі. Завдання, що не включають учня в процес пізнання та комунікації, матимуть сумнівний успіх. Ігри можна використовувати не лише під час групових, але й індивідуальних занять, доповнюючи традиційні вправи. Це стосується не лише дитячих, але й підліткових групових занять – іноді навіть більше.
Пропонуємо три універсальні гри, що довели свою ефективність на заняттях та адаптація яких дозволяє використовувати їх під час групових та індивідуальних занять.
Мета: закріплення пройденої лексики
Рівні: А1-В2
Вікова група: 6-100+
Учасники: гра в парі або групах, оптимальна кількість гравців у групі – 3-4
Необхідні матеріали: гральні кубики, дошка (за відсутності – аркуш паперу), картки / список на дошці з цільовою лексикою
Переваги: універсальність, великий діапазон варіацій, підходить практично для будь-якого віку та рівня, не потребує детальної підготовки, ідеально для відпочинку чи налагодження дисципліни
Show, draw, or explain – варіація гри Alias або ж «Крокодила», однак із розширеними та адаптивними правилами. Суть гри: на дошці (папері) малюються грані кубика або цифри від 1 до 6, де кожен номер – умова пояснення певного слова чи словосполучення. Гравець кидає кубик та пояснює слово відповідно до заданої умови. Лексика для гри може бути вказана як на окремих картках, так і списком на дошці або ж навіть у книжці. Для найменших учнів замість слів на дошці можна розмістити флеш-картки. Перед грою бажано повторити цільову лексику через вправу в парах на matching / fill in the gaps, презентацію PowerPoint, флеш-картки чи просто навідні запитання. Основна умова – учні повинні бути ознайомлені з лексикою перед самою грою.
Приклад гри
Вікова група: 8-9
Тема: Places in the city
Викладач представляє гру та пише умови на дошці / папері:
Далі гравці ознайомлюються з правилами (найкращий варіант: обрати одне слово та навести приклади на кожну з умов), після чого викладач задає необхідні ICQs (Instruction Checking Questions) та ділить групу на команди (від 2 до 4 гравців), кожна з яких має картки / список із лексикою та гральний кубик. По черзі гравці кидають кубик і пояснюють слова. Наприклад, випадає цифра 4, тож гравець повинен сказати речення, замінивши цільове слово на “banana”: You can buy cakes and croissants in the “banana” (“banana” = bakery), а решта гравців відгадує його. Виграє група, яка перша відгадає всі слова.
Варіації гри
Для найменших учнів список умов можна скоротити до 2-3, наприклад:
1, 3 – show
2, 4 – draw
5, 6 – make a sound
Для активних учнів віком 10-12 років можна розширити список умов до 12, взявши 2 кубики та написавши більше умов у стилі: explain jumping, explain in granny’s voice, explain singing тощо.
Для вищих рівнів та старших учнів умови також можна розширити та додати пройдену граматику, наприклад: explain using Passive Voice, explain using 1st Conditional тощо.
Варіативність та універсальність гри роблять її незамінним інструментом викладача та допомагають учням засвоїти лексику через асоціації та контекст.
Мета: закріплення пройденої граматики / лексики
Рівні: А1-В1
Вікова група: 6-100+
Учасники: гра в парі або групах, оптимальна кількість гравців у групі – 4-5
Необхідні матеріали: бланк для бінго, картки з цільовою лексикою / граматикою
Переваги: підходить як для закріплення лексики, так і граматики, займає небагато часу, вимагає залучення кожного гравця
Варіації гри
Для закріплення лексики: учні діляться на групи, кожен із них отримує свій унікальний бланк зі словами / словосполученнями (бланк бінго може бути на 9, 16 або 25 клітинок). По черзі гравці витягують картку зі словом та називають його / показують / складають із ним речення / називають антонім чи синонім / називають визначення (залежно від рівня групи), інші гравці закреслюють відповідне слово на своєму бланку. Виграє той, в кого першого складеться «бінго» – вертикальний, горизонтальний чи діагональний закреслений ряд клітинок. Можна грати до «супербінго» – коли закреслені всі клітинки, в такому разі кількість карток зі словами має перевищувати кількість клітинок.
Для закріплення граматики: гру можна використовувати для повторення минулої форми дієслів – на бланку пишеться інфінітив слова, завдання гравця – скласти речення, використовуючи слово у другій або третій формі. Наприклад: I bought a car yesterday. Гравці повинні знайти на своєму бланку інфінітив слова та закреслити bring. Інші приклади: на бланку може бути Active Voice (на картках – Passive Voice), початок / закінчення речення в Conditionals, частина мови або граматичний час тощо.
Bingo! дозволяє не лише повторити лексику та граматику, але й потренувати навички слухання та увагу.
Мета: повторення пройденого матеріалу
Рівні: А2-В2
Вікова група: 10-100+
Учасники: гра в 2-3 командах, оптимальна кількість гравців у команді – 3-4
Необхідні матеріали: дошка / папір, картки з питаннями, паперові гроші, найкращий варіант – підготовлена гра в Power Point чи на сайті
Переваги: підходить для повторення пройденого матеріалу, особливо перед тестами, передбачає залучення через азарт та командну роботу, підходить як для офлайнових, так і онлайн-занять для різних вікових груп
Гра базується на класичній вікторині, де за кожну правильну відповідь у певній категорії гравець команди отримує бали. Що важче питання – то більша кількість балів. Виграє гравець / команда, що набрала більше балів. Гру можна адаптувати для найменших, однак найкраще її використовувати для дещо старших учнів та вищих рівнів.
Типи завдань: знайти помилку, навести приклади для заданої категорії, вставити пропущене слово, відповісти на теоретичне запитання, переробити речення в заданому часі, поставити слова в правильному порядку, вгадати слово за визначенням тощо.
Jeopardy є найбільш універсальною грою, оскільки має найширший спектр завдань. Можна додати поля зі смішними чи креативними завданнями, бали замінити на паперові гроші, використовувати додаткові відео чи інтерактивні матеріали та робити тематичні вікторини до свят.
Основним завданням вчителя є підготовка, ненав’язливий моніторинг процесу гри, її адаптація до потреб конкретної групи, фідбек по завершенню та вміння імпровізувати, коли щось іде не за планом.
Валерія Трикіша, викладачка Грін Кантрі