Сьогодні, як ніколи в історії, діти та підлітки грають важливу роль у споживанні товарів. Рекламні повідомлення буквально бомбардують дітей всюди де вони знаходяться. Наші діти — один із найцінніших ресурсів для маркетингових досліджень: вони мають гроші на витрати, вплив на витрати своїх батьків та доступ до Інтернету через мобільні пристрої. І це лише невеликий список причин, через які власники бізнесу орієнтуються на цю аудиторію, створюючи свої рекламні компанії. Чи знаєте ви, яким брендам надають перевагу ваші діти? Які комерційні пошукові запити вони роблять? Де вони тусуються? Чим цікавляться? Про що мріють? Маркетологи та власники компаній знають ще більше!

Ми маємо розказати про рекламу, як вона працює і влаштована, щоб допомогти дітям стати освіченими споживачами стійкими до тиску медіа. Завдання не в тому, щоб позбавляти своїх дітей мрій та Інтернету, а в тому, щоб познайомити їх з різними методами, завдяки яким маркетологи виводять свої бренди в топ продаж. Пояснити, як реклама здатна впливати на рішення споживачів. Навчити свідомо обирати та приймати рішення щодо певних груп товарів. Тому, далі наводимо декілька порад про те, які теми висвітлювати під час цієї важливої розмови.

Розповідайте про рекламу змалечку. Цікаво, але до шести-семирічного віку діти з труднощами розрізняють рекламу від реальності і, певно, не усвідомлюють, що від реклами можна отримувати прибуток. Ви напевно помічали, як при перегляді телевізора діти знаходять рекламні ролики цікавішими, ніж програми. Це не дивно, і ви можете почати з обговорення відчуттів та бажань які рекламні ролики викликають у ваших дітей. Заохочуйте їх стати активними, а не пасивними споживачами комерційних повідомлень.

Розкажіть про безпеку особистих даних. Завдяки аналітичним інструментам, таким як Google Analytics, наприклад, власники бізнесу, компанії, популярні соціальні мережі здатні збирати та обробляти певні дані своїх користувачів: вік, географію, поведінкові метрики, цифрові стежки підлітків. Такі дії допомагають компаніям точно визначити смаки, інтереси, історію покупок в Інтернеті, уподобання і навіть місце розташування, щоб мати можливість продавати певну продукцію або перепродавати особисті дані іншим компаніям. Завдяки цьому створюють привабливі рекламні компанії, які обіцяють задовольнити потреби саме певної категорії. Поговоріть з підлітками про налаштування конфіденційності в мережі та про інформацію, яку небезпечно надавати неперевіреним компаніям (імена, номери телефонів, адресу, банківські картки, тощо).


 
Розкажіть про роботу маркетологів, яка полягає в тому, щоб використовувати бажання та страхи людей для створення роликів, які демонструють, що саме їхня продукція покращить наше життя і принесе нам щастя. Разом зі своїми дітьми складіть два списки для порівняння. Один з переліком хороших речей у їхньому житті, які вони цінують, а у другому з переліком того, що вони бажають мати. Порівняйте список «що я маю» зі списком «що я бажаю мати». Чи вважають діти, що речі зі списку побажань принесуть їм щастя? Якщо так, то чому?

Розкажіть про методи які використовують спеціалісти для продажів. Поясніть, що рекламодавці використовують багато тактик, щоб змусити нас купувати саме їх продукт. 

  • Деякі загальні "трюки торгівлі" включають в себе звернення до наших сердець, залучення нас до ситуації та надання оманливого відчуття задоволення, використання загальних фраз, які вводять в оману та перебільшують дійсну цінність продукту. Серед таких відомих виразів «смак справжнього...», «дослідження доводять» та «лімітована/унікальна серія».

  • У підлітковому віці є гостре бажання завоювати своє місце в ієрархії однолітків, а реклама, яка звертається до цієї аудиторії через образи “супер-однолітків" презентує те, що є кльовим і буде прийнято у бажаному колі спілкування. Це дуже часто призводить до сліпого наслідування неякісних прикладів.
  • І дівчата, і юнаки дуже чутливі до рекламних компаній навколо зображення тіла, а маркетологи не втомлюються використовувати це у власних інтересах. Тому важливо обговорити ролики, які часто мають расові або гендерні стереотипи, і сприяють нереалістичному та нездоровому образу тіла у дівчаток і хлопчиків. Допоможіть своїм дітям зрозуміти, яку шкоду завдає стереотипне мислення, і як це може обмежити сприйняття самих себе. Коли йде мова про зображення тіла, переконайтеся, що ваші діти розуміють те, що вони бачать є ілюзією, яка створена для продажу продукту, і що трюки камери та маніпуляції з фотографіями часто використовуються, щоб пристосувати моделі до «ідеалу». Наші діти не повинні вважати образ із телевізору за еталон, проте, завдяки своєму завзяттю, здоровому способу життя та прийняттю себе вони здатні ставати кращими.
  • Підлітків активно залучають до рекламних компаній і у соціальних медіа. Багато брендів заохочують до трансляції своєї взаємодії із брендами (наприклад, завантаження фотографій з певними гаманцями, напоями або одягом). Ці методи підкріплюють ідею, що бренди «роблять» людину, і дуже важливо, щоб підлітки зрозуміли, що їх власна цінність не визначається тим, чим вони володіють (або не володіють).

  • Розкажіть дітям яким чином реклама сприяє підвищенню проінформованості споживачів та як розрізняти її навколо: на білбордах по місту, на одязі, навіть на обкладинках щоденників. Спробуйте визначити її у більш вузьких контекстах, наприклад, розміщення прихованої реклами у телевізійних шоу та фільмах -  продукт плейсмент (product placement)
  • Яскравим прикладом того, як маркетологи намагаються завоювати лояльність до бренду у дітей молодшого віку може бути крос-маркетинг (сross-promotion). Адже ви певно помічали, як виходу нового дитячого фільму зазвичай передує величезна маркетингова кампанія, яка передбачає прив'язування іграшок, фаст-фуду, одягу та книг. 

  • Варто згадати і неправдиві судження в рекламі. Наприклад, більшість рекламних оголошень, які спрямовані на молодшу аудиторію, стосуються швидкого харчування, цукерок і попередньо підсолоджених злаків. Можете навести приклад каші в описі якої вказано що це “частина поживного сніданку” або “натуральні фрукти”, які не містять фруктів. Те що у кадрі виглядає привабливо не обов'язково виглядає таким чином у реальному житті і тим паче несе користь.

Розкажіть про навички управління фінансами. Одним з найважливіших уроків, якому ми можемо навчити дітей, є навичка розумно витрачати свої гроші. Наша споживча культура сприяє заощадженню, тому ми повинні регулярно приділяти цьому увагу та обговорювати можливі рішення і з дітьми. Розкажіть, як бути мудрим і відповідальним споживачем. Покажіть дітям, як порівнювати магазини, читати відгуки та досліджувати гарантії. Поговоріть про негативний вплив масового споживання на навколишнє середовище. Заохочуйте своїх дітей думати про те, як вони можуть скоротити придбання неістотних споживчих товарів, аби придбати щось дійсно цінне.

Пам'ятайте, що найбільш авторитетним прикладом та грунтом для навчання дітей можете стати саме ви. Нагадуйте дітям, що їхня самоцінність не визначається тим, чим вони володіють. Важливим є характер, доброта, зусилля і співчуття — не речі.

                    Анастасія Томіна, викладач Green Country

 

Дата публікації: 25 березня 2019