Словосполучення «перевернутий клас» (flipped classroom) може викликати різні асоціації та здогадки, коли ми чуємо його вперше. Та вже більше 15 років цю систему навчання практикують у навчальних закладах по всьому світу. Green Country — одна з перших шкіл в Україні, яка запровадила flipped classroom. У цьому матеріалі ми розповімо про головні аспекти цієї моделі, поговоримо про переваги та спростуємо декілька міфів.
Що таке «перевернутий клас» і які його різновиди
Flipped classroom — це педагогічна модель, де проведення уроку та виконання домашніх завдань переставлені місцями. Звучить незвично, чи не так? Але насправді нічого складного або страшного в цьому немає.
Удома діти мають самостійно ознайомитись з темою наступного заняття та навчальними матеріалами. У Green Country така підготовка відбувається на власній інтерактивній платформі: завдання розробляються нашим методичним відділом та постійно оновлюються, аби учні отримували лише актуальні знання.

Після домашнього опрацювання учні приходять на урок та розпочинається практика: 70% заняття діти вчаться використовувати отримані знання та активно працюють з ними під час спільної роботи над проєктами у групах та парах.
Хоча і може здатись, що «перевернутий клас» лише один та незмінний, це хибне враження. Насправді ж у цієї моделі існує декілька різних форм.
Типовий «перевернутий клас» — той самий, де учні самостійно працюють з новим матеріалом вдома, а потім практикуються використовувати лексику або граматику в різних ситуаціях у групі.
Груповий «перевернутий клас» — такий різновид моделі заохочує учнів вчитися одне в одного. Діти розбиваються на групки та діляться знаннями.
Дискусійний «перевернутий клас» — найкраще за все підійде для вивчення мов, літератури та історії. Фокус тримається на обговоренні, а викладач модерує спілкування.
«Перевернутий вчитель» — учні частково долучаються до створення навчальних та відеоматеріалів, а також практичних завдань. Учитель відповідає за координацію та завжди прийде на допомогу в разі виникнення труднощів.
Школа англійської Green Country працює з типовою моделлю «перевернутий клас» на уроках англійської мови.

Цікаві дослідження викладачів про flipped classroom
Кембридж (1997)
Професор Ерік Мазур зробив вагомий внесок у реалізацію концепцій, які надалі вплинули на розвиток моделі flipped classroom. Він розробив стратегію та назвав її «навчання за принципом рівний — рівному». Так Мазур виявив, що зміна звичного підходу до викладання на засвоєння матеріалу вдома позитивно вплинула на успіхи студентів.
Новий Орлеан (2004)
У 2004 році Салман Хан почав знімати навчальні відео на прохання своєї молодшої сестрички. Записи уроків дозволяли дівчині пропускати вже засвоєні моменти та детальніше розглядати та повторювати частини, які їй було складно зрозуміти. Тож фактично це й було використання моделі «перевернутих класів». Пізніше Салман Хан навіть заснував власну академію, де успішно використовував отриманий досвід.
Клінтондейл (2011)
Одного разу викладачі середньої школи у Клінтондейлі вирішили провести експеримент із запровадженням моделі «перевернутого класу». Цю ініціативу очолив директор школи разом з учителем суспільствознавства. Вони хотіли порівняти результати засвоєння матеріалу дітьми у «перевернутому класі» та звичайному. Що цікаво: у flipped classroom навчали школярів, які до цього завалювали всі тести та не мали визначних успіхів у навчанні.
За 20 тижнів такі учні почали стрімко випереджати школярів, які вчились за традиційною моделлю навчання. Різниця та прогрес торкнулися й оцінок: жоден не отримував поганих балів. Для порівняння: в минулому семестрі 13% студентів не могли навіть скласти іспит. Що стосується класів, які продовжували навчатись за традиційною методикою — жодних змін не відбулося.
Рівень успіху студентів збільшився аж на 20% через рік після того, як у Клінтондейлі почали активно використовувати модель «перевернутого класу» для вивчення англійської мови, математики, природничих наук та суспільствознавства.
Грац (2018)
Бажання провести дослідження на тему flipped classroom не оминуло й університет Карла і Франца. Професори вирішили відзняти відео та відкрити доступ до навчальних матеріалів з педагогічної психології на цілий семестр. Метою професорів стало бажання порівняти успіхи студентів, які переглядали записані матеріали, та тих, хто не мав це у пріоритеті. У результаті виявилось, що майже 70% студентів віддали перевагу моделі flipped classroom та додатковому перегляду лекцій позакласно.
Глобальні тенденції, які вплинули на гібридне навчання та розвиток «перевернутих класів»
Швидкий розвиток різноманітних технологій вплинув не лише на популярність онлайн-навчання, але й на модель «перевернутих класів». Не секрет, що колись комп’ютер за розміром був наче кімната, що вже казати про бездротові телефони, які на той час лише почали з’являтись. Говорячи про 21 століття, Digital 2022 Global Statshot підсумували зміни у статистиці:
46,4% людей переглядають онлайн-підручники, відео з інструкціями та навчальний контент щотижня;
63% населення планети прямо зараз перебуває онлайн;
67% жителів Землі користуються мобільними телефонами, більшість з яких смартфони.
Київський міжнародний інститут соціології зазначив, що близько 78% українців користується інтернетом щодня. Завдяки глобалізації люди з різних куточків світу можуть взаємодіяти без будь-яких проблем. Тепер, живучи у Києві, можна працювати, навчатися або запускати проєкти онлайн хоч у Барселоні.
Наприклад, студенти Green Country можуть практикувати розмовну англійську з носіями мови, перебуваючи як в Україні, так і далеко за її кордонами. І все завдяки можливості навчатись онлайн.
Пандемія
Пандемія Covid-19 кинула серйозний виклик освітнім системам усіх країн світу, адже через відсутність можливості відвідувати «живі» класи шкіл та аудиторії університетів з’явилась нагальна потреба у віддаленому форматі, який зможе забезпечити здобуття освіти в такий спосіб. Згодом навчальні заклади почали проводити уроки онлайн. Тоді в Україні запровадили адаптивний карантин і студенти мали можливість переходити з дистанційного навчання на змішане і навпаки.
У 2020 році методисти, автори, вчителі та редактори Green Country долучилися до Всеукраїнської школи онлайн. За час співпраці було розроблено понад 300 уроків англійської за модель «перевернутих класів», які активно використовували учні 8-11 класів під час пандемії. Пояснення навчальних матеріалів ми доповнили піснями, відео, 3D-екскурсіями інтерактивними експозиціями музеями світу, елементам сучасних комп’ютерних ігор та улюбленими мемами. Flipped classroom стало справжнім спасінням у такій непростій ситуації!
Повномасштабне вторгнення
Повномасштабне вторгнення на початку 2022 року поставило повноцінний освітній процес на паузу. Багато школярів були вимушені евакуюватись зі своїх домівок у відносно безпечні області або ж за кордон. 14 березня діти продовжили отримувати знання на онлайн-уроках без ризику для життя. Пізніше у центральних та західних областях України знову почали працювати школи, й учні змогли повернутися до звичних занять.
Тоді Дія запустила цікаву та неймовірно потрібну ініціативу з курсами, де вчителів інструктували про те, як правильно проводити заняття та взаємодіяти з учнями в умовах війни. До переліку також увійшли консультації щодо надання психологічної підтримки дітям та допомога в опануванні інструментів для дистанційного навчання.
Ми щиро сподіваємось, що в мирному майбутньому онлайн-освіта для українських дітей буде сучасним та приємним бенефітом, а не вимушеною мірою.
А поки повернемось до моделі «перевернутого класу» на уроках англійської мови та поговоримо про його корисні плюшки.

Чому flipped classroom краще за звичайні заняття
На звичних для нас заняттях фокус «лідера» тримається на викладачі: він ділиться інформацією та є центровою фігурою. Учитель частково пояснює теоретичний матеріал та, якщо дозволяє час, виконує вправи разом з учнями. Проте основна частина важливої роботи на засвоєння матеріалу відбувається саме під час виконання домашніх завдань. І все б чудово, та вдома не вистачає ще одного важливого складника: практики нових знань у спілкуванні з однолітками.
Саме тут на допомогу приходить flipped classroom. На таких уроках фокус переходить з викладача на учнів. Завдяки тому, що діти вже попрацювали з новим матеріалом удома, у них з'являється набагато більше часу для розмовної практики на занятті та закріплення всього вивченого завдяки обговоренням та іншим формам взаємодії одне з одним.
1. Більше можливостей для творчості та реальної практики
Діти знайомляться та засвоюють новий матеріал вдома стільки, скільки їм потрібно. Завдяки цьому під час «перевернутого класу» учні мають набагато більше часу для творчих проєктів, над якими вони працюють у командах. Такі цікаві та креативні завдання точно не викликатимуть позіхання та втомлені погляди на годинник в очікуванні закінчення уроку: працюватимуть усі з максимальним залученням.
Та й у вивченні англійської мови самостійна практика посідає дуже важливе місце, а flipped classroom за своєю суттю спонукає до самонавчання. Наші методисти зустрічали людей, які мали блискучі теоретичні знання, але під час спілкування з іноземцями ніяковіли та просто стинали плечима.
Модель «перевернутий клас» — чудова можливість більше говорити англійською, удосконалювати вимову та краще сприймати мову на слух. На заняттях учні 70% часу вчаться застосовувати отримані теоретичні знання на практиці.
2. Індивідуальний темп
Кожна дитина — це окрема особистість. Одним для вивчення граматичної структури Present Simple достатньо буде один раз переглянути відео, а іншим знадобиться декілька підходів.
Перевагою домашнього ознайомлення з матеріалом при «перевернутих класах» для уроків англійської мови й не тільки, є те, що дитина не обмежена у часі. Вона може опрацьовувати матеріал і повертатися до його повторення необхідну кількість разів. Учень може на будь-якому етапі навчання поставити відео на паузу та виокремити питання, які згодом обговорить з усіма на занятті.
При цьому модель flipped classroom допомагає всім знаходитися «на рівних» завдяки індивідуальному темпу підготовки. Як результат, школярі мають однаковий обсяг засвоєного матеріалу, активно взаємодіють, вчаться шукати компроміси й створюють цікаві групові проєкти.
3. Розвиток додаткових навичок
Уміння, яке ну точно знадобиться учням та майбутнім студентам двадцять першого століття: самонавчання. Його важко розвинути на звичайних уроках. До самонавчання входить не лише потреба просто самостійно вчитись, хоча це — основна його частина.
У такому процесі варто «набити руку» та зрозуміти, як правильно та продуктивно організовувати власний час, аби його вистачало і на навчання, і на відпочинок та хобі. Уміння знайти такий баланс стане у пригоді не лише під час шкільних та університетських років, але і надалі, у кар'єрному розвитку. Куди ж без старого-доброго work-life balance?
Практика самонавчання завдяки flipped classroom також чудово пропрацьовує вміння зосереджуватися та розвиває почуття відповідальності: не маючи зовнішнього контролю у вигляді викладача, діти повинні пам'ятати, що в такому випадку засвоєння матеріалу та результат, який вони потім покажуть на занятті, залежить лише від них та їхніх старань.
4. Цифрова грамотність
Завдяки онлайн-формату учні мають багато простору для опанування різноманітних цифрових інструментів. Водночас перед ними постає важливе завдання — не лише знайти великий обсяг інформації, але й навчитися її якісно фільтрувати, здійснювати глибокий аналіз та виявляти ті відомості, які мають реальну цінність для їхнього особистого та навчального прогресу.
Однією з проблем, яка непокоїть батьків, є надмірне використання школярами мобільних телефонів, планшетів та комп’ютерів. У своїх роботах науковці застосовують термін screen time, який характеризує час, проведений за екранами будь-яких ґаджетів. Спеціалісти радять оптимізувати активність школярів в інтернеті та зробити її максимально корисною. «Перевернутий клас» — це можливість споживати якісний навчальний контент в інтерактивній та цікавій формі. Замість гортання стрічки у соцмережах дитина вивчає англійську та розвиває свої знання.
5. Формування позитивного ставлення до навчання
«Перевернутий клас» на уроках англійської мови дозволяє забути про застарілі способи перевірки теоретичних знань, які часто викликають неприємні враження в учнів. Просто відповідати на питання по конспекту або підручнику — мало того що нецікаво та нудно, а ще й не продуктивно. Як тоді зрозуміти матеріал та навчитися використовувати щось новеньке у різноманітних та доречних контекстах?
Модель «перевернутих класів» дозволяє викладачу побачити реальні досягнення дитини та розуміти її рівень підготовки до занять. Самостійне виконання Self Study є важливою складовою навчання, яка допомагає розвинути відповідальність. Від вчасного виконання вправ залежить обізнаність у матеріалі та активність на уроках. Засвоєний вдома теоретичний матеріал дозволяє дитині краще зрозуміти, що чекатиме на неї під час уроку, а значить — і впевненіше себе почувати.
Тож модель flipped classroom не просто міняє місцями ролі вчителя та учня та послідовність навчання, але і є корисним для надбання багатьох додаткових навичок, покращення ставлення до навчання, розвитку креативності та полегшення тривожності в моменти виникнення помилок.

Спростовуємо міфи про flipped classroom
Незважаючи на таку велику кількість позитивних аспектів, «перевернутий клас» все одно оповитий упередженнями та міфами, які ми залюбки та з легкістю спростуємо.
«Це просто зміна пояснень викладача на відеозаписи»
Якби це було правдою, викладач не брав би жодної участі у навчальному процесі та з'являвся б лише на екрані записаного відео. Проте це не зовсім так: вдома відбувається лише знайомство з новим матеріалом задля того, аби не витрачати дорогоцінний час уроку та мати більше можливостей якісно попрацювати під час заняття.
«Модель «перевернутого класу» применшує роль вчителя»
Нехай ознайомлення з новим матеріалом та знаннями відбувається без прямої участі викладача, проте це не «виводить його з гри». Вчитель усе ще поруч і завжди готовий відповісти на запитання та допомогти навіть під час позакласного навчання учня. Організація процесу, слідкування за виконанням завдань, допомога з виправленням помилок або з формулюванням думок — у всьому цьому дитину супроводжує викладач-ментор на уроці.
«Дітям не вистачить організованості для flipped classroom»
Цілком зрозуміло, що діти часто не можуть похизуватися організованістю та зосередженістю, якою володіють дорослі. Проте, як ми вже зазначали у перевагах навчання за моделлю «перевернутого класу», саме такий підхід і допомагає сформувати ці навички, що точно стане у пригоді в майбутньому. Ідеальна дисципліна не вимагається від дітей «тут і зараз», натомість з часом вони набуватимуть розуміння, як правильно планувати власний час та нести відповідальність за результат.
Модель «перевернутий клас» — це дієвий та ефективний спосіб вивчити англійську. Діти регулярно практикуються, взаємодіють між собою, спілкуються та використовують смартфони у навчальних цілях. Головна мета підходу полягає не у високих балах, а у знаходженні відповідей на важливі питання та вивченні нового.
Приходьте у Green Country, щоб переконатися у цьому на власному досвіді.

Залишилося символів: 500