Вивчення англійської мови давно вийшло за межі шкільного предмета. Сьогодні це не лише перевага для кожного, хто прагне якісної освіти, карʼєрного росту і свободи комунікації, а життєво необхідна компетенція.
Відповідно, перед батьками часто постає питання: як організувати навчання так, аби воно було і цікавим, і ефективним?
Відповіддю є змішане навчання (blended learning) — сучасний підхід, що поєднує переваги традиційних уроків із потенціалом цифрових технологій. У цій статті ми розглянемо, в чому полягає суть цього підходу, які моделі змішаного навчання існують та як ці принципи успішно впроваджуються у Грін Кантрі.
З дистанційним та змішаним форматом навчання ми ближче познайомилися внаслідок пандемії та впровадження воєнного стану: отже, в нас — людей, які проживають останні роки у турбулентному стані, — ідея альтернативних форматів не викликає жодного подиву.
Та слід розібратися детальніше, чому модель змішаного навчання є ефективною.
Blended learning або змішане навчання — це освітня модель, у якій традиційне навчання поєднується з онлайн-форматом. Іншими словами, частину матеріалу дитина засвоює за допомогою цифрових інструментів, а частину — під керівництвом викладача в класі.
Модель змішаного (blended) навчання дозволяє:
ефективніше використовувати час у класі: діти отримують менше монотонних теоретичних пояснень від учителя, натомість більше практикують тему в мовленні
навчатися у власному темпі: вдома дитина може знайомитися з правилами, переглядати відео чи виконувати вправи стільки разів, скільки потрібно для засвоєння саме їй
підвищити мотивацію завдяки інтерактивним форматам: використання онлайн-ігор чи мобільних застосунків залучає та цікавить учнів
зробити процес прозорим для батьків: завдяки цифровізації процесу батьки можуть бачити, яку тему проходить дитина, чи виконала вона усі завдання, чи є прогрес або теми, яким слід приділити більше уваги.
Окрім зручності в організації освітнього процесу, така модель має низку переваг, які впливають на результат. Сучасні дослідження показують, що учні, які навчаються у змішаному форматі, мають високі результати — часом кращі, ніж ті, хто працює лише за традиційною схемою.
Дослідження Стенфорду, проведене у Монголії, свідчить про те, що змішана модель може бути настільки ж ефективною, як і навчання віч-на-віч, проте мати нижчу вартість та зменшені витрати часу.
Китайське дослідження показало, що студенти сприймають змішані курси як високоефективні та привабливі: це підвищує їхнє залучення та, відповідно, позитивно впливає на результати навчання.
Для батьків це означає, що дитина не лише вчить слова й правила, а й реально застосовує англійську в живому спілкуванні. А це головна мета мовної освіти :)
Як і будь-який підхід до викладання, blended learning має чимало варіацій, кожна з яких підходить під різні потреби, вік чи рівень. Їхня кількість різниться в залежності від класифікацій: хтось виділяє 6 найпопулярніших опцій, інші налічують до 17. Розгляньмо принципи деяких із них:
Rotation model (модель ротації)
Учні чергують роботу в класі та онлайн-завдання за розкладом
Підходить молодшим школярам: дисциплінує та дає структурованість
У ротаційній моделі діти мають фіксований розклад навчальних активностей. Це можуть бути онлайн-уроки, обговорення під керівництвом учителя, робота в малих групах або практичні завдання. Такий підхід особливо ефективний у школах, які прагнуть впроваджувати технології, не руйнуючи традиційну структуру класу — він підтримує зацікавленість учнів завдяки різноманітності і водночас забезпечує взаємодоповнюваність усіх форматів.
Flex model (гнучка модель)
Основний контент подається онлайн, а викладач на уроках фокусується на поясненнях і допомозі
Підходить тим, хто вже вміє організовувати свій час
Цифровий підхід є центром освітнього процесу в цій моделі: більшість навчання відбувається онлайн, а вчителі надають підтримку та втручаються лише за потреби. Особливістю є надзвичайна гнучкість, адже учні можуть рухатися за власним темпом і звертатися по допомогу тоді, коли їм це необхідно. Таке самостійне навчання найкраще підходить старшокласникам чи дорослим.
A La Carte model (модель на вибір)
Дитина бере частину предметів онлайн, а решту відвідує очно
Зручно для старших школярів, яким потрібне поглиблене вивчення англійської
Ця модель надає можливість вибору: діти можуть проходити окремі курси онлайн, а решту відвідувати очно. Це спосіб опанувати дисципліни, яких може не бути у шкільній програмі, або підлаштувати навчання під особливий розклад чи інтереси.
Face-to-Face Driver Mode (ротація в комп’ютерному класі)
Фокус на очних заняттях, доповнення — онлайн-інструменти
Підходить для молодших школярів або груп, де важлива постійна взаємодія з викладачем
Тут провідну роль відіграє традиційне навчання, а онлайн-інструменти використовуються як додатковий ресурс. Технології не замінюють клас, а лише підсилюють навчальний процес, тоді як учитель контролює темп і зміст навчання. Завдяки цій моделі учні можуть краще закріплювати знання та знайомитися з цифровими підходами у структурованому та позитивному середовищі.
Flipped classroom (перевернутий клас)
Діти спочатку знайомляться з теорією вдома, а на уроці більше говорять і взаємодіють.
Це одна з найпопулярніших моделей, що використовується для мовних курсів. Її суть полягає в тому, що учні спочатку знайомляться з новою темою самостійно — за допомогою цікавих онлайн-сервісів і платформ для дистанційного та змішаного навчання (відео, інтерактивні вправи, тести). А вже під час уроку основний фокус робиться на практиці: спілкуванні, виконанні завдань у парах і групах. Так більша частина заняття приділяється саме говорінню, що є основою вивчення мови.
Enriched Virtual model (збагачений віртуальний формат)
Майже весь курс онлайн, але є періодичні живі зустрічі з викладачем.
Актуально для дистанційних програм або для учнів із щільним графіком.
У цій моделі учні виконують більшу частину навчальних завдань онлайн, але й відвідують заплановані очні зустрічі з учителем. Такі заняття забезпечують підтримку, роз’яснення або можливість для обговорення — відповідно, модель поєднує гнучкість зі збереженням певного зв’язку з класом. Підхід є оптимальним для тих, кому важлива і самостійність, і особиста взаємодія.
На додачу, існує декілька варіацій індивідуальних чи адаптивних моделей, що використовуються рідше, проте також є ефективними для вивчення мов.
Задачею батьків при такому форматі є допомогти дитині коректно організувати час для онлайн-занять, слідкувати за балансом цифрового контенту і реальної взаємодії, а також цікавитися прогресом і хвалити за досягнення. Основною задачею шкіл, у свою чергу, є вибір правильної моделі під вік і потреби учнів, уміння використовувати правильні цифрові інструменти та робити онлайн-завдання справді цікавими. Щодо останнього, саме технології — серце blended learning — відкривають ширші можливості для вивчення англійської. Серед них:
LMS-платформи (Learning Management Systems). Це ресурси, які дозволяють дітям бачити завдання й оцінки, а батькам — контролювати прогрес. Такими є Google Classroom, Moodle чи власні системи шкіл.
Інтерактивні тести й ігри. Саме ігровий та динамічний формат (Kahoot!, Quizizz або інші) робить вивчення лексики чи граматики веселішим та ефективнішим.
Мобільні застосунки. Такі програми допомагають тренувати знання вдома — вони розпізнають мовлення, пропонують онлайн-діалоги та завдання на прослуховування мови. Це дозволяє не лише практикуватися повноцінно без залучення людини, а й робити це у зручний час і в комфортних обсягах.
Аудіо- та відеоресурси. Завдяки відео, пісням та аудіо-діалогам діти практикують мовні навички — сприйняття і розуміння на слух.
Аналітика прогресу. Завдяки деяким онлайн-інструментам викладачі можуть бачити, які теми чи аспекти потребують більшої уваги, та коригувати урок.
Таким чином, EdTech не замінює викладача, а підсилює його роботу, роблячи навчання більш персоналізованим.
Ми у Грін Кантрі вже протягом 20 років навчаємо дітей англійської, тож знаємо, як впровадити змішаний формат у вивчення мови. На постійній основі застосовуємо:
1. Модель перевернутого класу. Діти спершу опановують тему онлайн у зручний для себе час: переглядають відео, читають тексти, виконують інтерактивні вправи. У класі ж максимум часу присвячують спілкуванню, іграм по ролях, командним проєктам. Так 70% заняття відводиться саме на практику.
2. Власний застосунок. My Green Country — це мультифункціональний ресурс, який ми створили для якісного навчання та зручної організації. Він містить усе необхідне — від онлайн-платформи з цифровими підручниками та завданнями до статистики, яку можуть переглядати учні, викладачі та батьки.
3. Живу практику. На уроках у Грін Кантрі не існує підручникових діалогів — натомість ми створюємо реальні ситуації для найбільш ефективної практики. Діти комунікують між собою, граючи, імітують замовлення в ресторані чи питання туриста у поїздці, обговорюють винаходи, створюють власні презентації та комунікують із носіями.
4. Унікальну систему мотивації. Аби забезпечити сумлінне виконання завдань і відповідальність, ми заохочуємо дітей кантриками — шкільною валютою — за виконані вправи чи активність на уроках. Їх можна витратити на брендові товари, емоції, благодійність чи піца-паті з одногрупниками. Так діти докладають зусиль до навчання і залишаються зацікавленими.
Отже, blended learning — це не тимчасова мода, а освітня стратегія, яка відповідає викликам сучасності. Для дітей це можливість навчатися цікаво й у власному темпі, для батьків — гарантія того, що уроки дають реальний результат.
Залишилося символів: 500