Пригадуєте останню граматичну тему, яку вивчали ваші учні за підручником? Чи довелось вам, як вчителю, пояснювати граматичні правила? Скоріш за все, відповідь на це питання у більшості вчителів буде ствердною. А от чи цікаво було учням слухати пояснення? Тут вже більшість із нас замислиться, перш ніж дати ствердну відповідь Найчастіше граматичний та лексичний матеріал у різних підручниках подано так:
1) Нові слова / нова граматика
2) Вправи для практики
3) Використання вивченого
Тут неважко побачити відомий багатьом із нас формат - Presentation – Practice – Production (PPP), який часто зображують у формі трикутника.
Чому саме трикутника? Вважається, що найперша стадія Presentation має займати найменшу кількість часу,на цій стадії викладач зазвичай пояснює нову граматичну структуру або демонструє нові слова (наприклад, за допомогою картинок). Значно більше часу займає друга стадія Practice, під час якої учням пропонується виконати ряд вправ із новими словами чи граматикою. Починати варто із легших вправ, де є лише 1 правильний варіант відповіді (наприклад, multiple choice, spot and correct the mistakes, fill in the gaps), такі завдання будуть належати до Controlled practice. А продовжити стадію практики варто із більш складними вправами, Semi-controlled practice, де учні матимуть більше свободи у використанні нового матеріалу (наприклад, describing pictures, completing dialogues). І, відповідно, найбільше часу повинні займати завдання, що належать до стадії Production (наприклад, interviews, role-plays, creating stories) та дозволять учням використати вивчене у комунікативних завданнях та ситуаціях, наближених до реального життя.
На перший погляд, формат РРР є досить ефективним та дієвим. Але існує кілька суттєвих недоліків:
1) Вчитель «у центрі уваги» під час стадії Presentation
2) Учні часто втрачають інтерес вже з початку уроку, оскільки просто слухати пояснення викладача не дуже цікаво
3) Учні швидко звикають до однотипності структури уроку, тож заняття стають дуже передбачуваними
Цікавою альтернативою до формату РРР є формат Task-Based Learning (TBL), що налічує чотири основні стадії:
Під час першої стадії, викладач пропонує учням усне завдання, (наприклад, для учнів 2 класу - описати свою кімнату в парах), в ході якого учні використовують ту лексику та граматику, що їм вже відома. На другій стадії вчитель пропонує необхідну граматику та лексику (у нашому прикладі – There is/are та меблі, предмети у кімнаті). Третя стадія практики зовсім не відрізняється від практики у форматі РРР. І, нарешті, під час останньої стадії вчитель пропонує подібне завдання, як і на початку уроку, але більш ускладнене, наприклад, намалювати , описати та презентувати у групах кімнату своєї мрії. Таким чином, використовуючи формат TBL, вчитель завжди тримає фокус заняття на учнях, а виконання першої комунікативної вправи дозволяє їм відчути потребу у певній граматиці/лексиці, перш ніж вчитель вдасться до пояснень, а отже, учні будуть більш зацікавлені у її вивченні та відчуватимуть для чого це потрібно. Task-Based Learning є чудовим способом організувати вивчення іноземної мови навколо невеликих завдань (як у нашому прикладі – описати свою кімнату), виконуючи які учні мають змогу вивчати нові лексичні та граматичні теми, не починаючи із «зазубрювання» правил.
В той час, як TBL будується навколо завдання, є дуже подібний , але більш глобальний формат – Project-Based Learning (PBL), що будується навколо виконання не окремого завдання, а цілого проекту і може тривати не одне заняття. Для організації такого формату необхідні:
1) Цікава для учнів тема та питання, на які вони захочуть знайти відповіді
2) Доступ до Інтернету, завдяки якому учні зможуть знайти необхідну інформацію
3) Можливість ділитись ідеями та працювати у групі
4) Результат проекту – презентація, постер, доповідь, відео і тд
Подивитись як і чому варто спробувати Project-Based Learning можна у відео, а побачити вдалий приклад організації PBL можна у відео нижче.
Найскладнішим з організаційної точки зору, але, безперечно найбільш цікавим форматом для проведення уроку є Culture and Language Integrated Learning (CLIL). Цей метод поєднує у собі вивчення не лише іноземної мови, а й іншої дисципліни (математики, історії, географії і тд) під час уроку іноземної мови. Чітких стадій не виділяється, адже вони дуже залежать від обраного «контенту». Звичайно, викладачу потрібно мати не лише знання іноземної мови, а і знання того предмету, який планується включити до уроку CLIL. Як організувати такий уроку допоможуть підказки із відео.
Під час CLIL уроку учні матимуть змогу розвинути не лише свої навички в іноземній мові,а і дізнатись щось нове та цікаве про оточуючий світ. Також, безсумнівним плюсом є те, що цей метод можна застосовувати із учнями будь-якого віку. Наприклад, вивчаючи тему «їжа» з малюками можна розібрати здорову та нездорову їжу та навчити дітей принципам правильного харчування
Цікаві ідеї для проведення Culture and Language Integrated Learning та застосування такого формату можна побачити у відео нижче.
Натхнення та вдалих занять!
Марія Ольховик, старший викладач Грін Кантрі