Зараз нікого не потрібно переконувати, що знання англійської мови – це, безперечно, musthave в сучасних реаліях. Тож перед усіма батьками постає запитання, коли їхнім дітям все-таки час вивчати мову і як правильно вибрати мовну школу для дітей. Щодо віку однозначної думки немає, але все-таки більшість викладачів і лінгвістів схиляється до того, що починати треба якомога раніше. Що ж стосується питання вибору школи, розглянемо докладніше, яким критеріям має відповідати сучасна школа англійської для дітей, щоб навчання було водночас корисним і приємним.

Зміст

  1. Методика
    1.1. Методики викладання
    1.2. Гнучкість і сучасні технології викладання в дитячих мовних школах
    1.3. Відповідність методики віку дитини
  2. Локація школи
  3. Наявність позитивних оцінок і відгуків про школу
  4. Викладацький склад, особистий контакт з викладачем
  5. Додаткові послуги та можливості

Методика

Говорячи про методику, яку використовують сучасні дитячі школи іноземних мов, виділяємо кілька напрямків.

Методики викладання

Школи англійської для дітей намагаються користуватися перевагами різних методик і поєднувати класичні підходи з сучасними. Фундаментальні, або рівневі методики, зараз не використовуються в чистому вигляді. Вони «розбавляються» найчастіше комунікативними методиками, які найбільш популярні в Європі та Америці. Комунікативний метод покликаний, в першу чергу, виправдати свою назву – зняти страх перед звичайним спілкуванням. Він широко використовується в популярних школах англійської мови для дітей. Комунікативна методика в них інтегрується в традиційні елементи викладання. Сучасні методики орієнтовані на розвиток не тільки мовних знань, а й загального світогляду учня. При цьому механічні вправи відсутні, замість них опрацьовуються ігрові ситуації, робота з партнером, пошук помилок, порівняння і зіставлення, підключається логіка, аналіз, образи. Британські методики – найкращий варіант для тих, хто хоче вивчати real English, звідси їх широке використання в мовних школах для малюків.

Інтенсивна методика стає все більш популярною, але виразна мовна поведінка і високий ступінь шаблонності, притаманні їй, дітям мало підходять. Тестові методики по суті своїй не призначені для вивчення мови. Вони допомагають учневі краще показати себе на іспиті, спонукають його до повторення розділів граматики, лексики, орієнтують на конкретні форми роботи. Тому вони використовуються дитячими школами англійської виключно для випускників та для тих, хто збирається здавати певні тести.

В арсеналі шкіл англійської безліч авторських нетрадиційних методів вивчення мови: Драгункіна, Пімслера, Шехтера, Петрова, Франка, Уміна, Замяткіна, Рунова, Мюллера, Милашевича, Ягодкіна. Але практично кожна престижна мовна школа для дітей має свою оригінальну методику з базовим комунікативним методом і надбудовою з найсучасніших підходів до викладання, спрямованих на збалансований розвиток всіх навичок: говоріння, читання, аудіювання та письмо англійською мовою.

Гнучкість і сучасні технології викладання в дитячих мовних школах

Як уже говорилося, в школі англійської для дітей у наш час широко використовуються авторські розробки, інтерактивні методики навчання, мобільні додатки і навіть ігри для того, щоб зробити навчання ефективним і сучасним. З урахуванням сучасних реалій і темпу життя для дітей уже шкільного віку цілком доречно використовувати віддалене навчання по скайпу або в будь-який інший зручний спосіб через інтернет.

Навіть при самостійному вивченні мови можна використовувати різні додатки типу Duolingo, Lingualeo, Busuu тощо. Так само подібні програми використовуються як допоміжний матеріал і в школах англійської для дітей. Ґаджети настільки щільно увійшли в наше життя, що сприймаються вже як невід'ємна його частина, а людині властиво використовувати те, до чого вона звикла, що вона знає, розуміє і в якомусь сенсі любить.

Хорошим варіантом використання сучасних технологій в школі англійської для дітей буде також можливість батьків або самих учнів відстежувати свої результати і прогрес навчання в якомусь додатку або на сайті школи.

Відповідність методики віку дитини

Зрозуміло, кожній віковій групі відповідає своя методика. Першокласнику буде зовсім не цікаво в школі англійської для студентів старшого шкільного віку. Тож варто окремо розглянути особливості вивчення мови для дітей різного віку і звернути увагу на відповідність методик віку.

Як вже говорилося вище, оптимальний вік для початку занять суто індивідуальний і залежить від загального рівня розвитку дитини. З раннього віку діти починають пізнавати світ, і це можна і потрібно використовувати в процесі навчання. Починати навчання можна навіть місяців із 6-9, саме того часу, коли діти активно вступають у взаємодію з дорослими і навколишнім світом. Звичайно, такий урок буде відрізнятися від звичного нам варіанту. Тут дітки під наглядом дорослих і викладача грають, сидять, повзають, а в цей же час їм можуть показувати картинки із зображеннями предметів і англійськими словами, включати записи пісень і т.д. Ближче до 3 років малюки вже починають говорити реченнями. Щойно дитина навчилася говорити слова, її можна вже активніше навчати англійській мові. Тут головне в навчання включати більше цікавого, ігрових моментів, активностей. Для маленьких учнів також є різні варіанти навчання: батьки можуть навчати малюка самостійно, можна запросити викладача або знайти групи для занять у школі. Заняття в школі, ймовірно, здадуться більш цікавими маленьким студентам, адже у них з'являться нові друзі.

Групові заняття для дітей від 3 років, як і для найменших, проходять з викладачем у присутності батьків у формі гри. У групі зазвичай не більше восьми дітей з батьками. Тривалість занять сладає не більше ніж півгодини, незважаючи на ігрову форму подачі інформації – це максимум для малюків такого віку.

Індивідуальні заняття з викладачем також проходять в присутності батьків, принаймні, на початку навчання. А ось тривалість їх часто менша за групові заняття – 15-20 хвилин. Довше малюк не зможе сприймати інформацію, адже оскільки він один, заняття проходить дуже інтенсивно.

Можна спробувати навчати дітей самостійно, у всякому разі, це буде непоганою підготовкою перед навчанням у школі. Спілкуючись з дитиною, називайте навколишні речі та предмети англійською мовою: «ложка» – «spoon», «яблуко» – «apple», «собака» – «dog», «кіт» – «cat» і т.д. Починати треба з простих слів, пізніше використовувати словосполучення. При самостійному навчанні також можна використовувати методику Домана (використання зорового сприйняття і багаторазового повторення матеріалу) – показувати малюкові картки з крупно написаним словом і зображенням, яке йому відповідає. В результаті такої методики слова й асоціації механічно відкладаються в пам'яті.

Діткам від трьох до шести років усе цікаво. У цьому віці можна починати грати в кубики з англійським алфавітом, ліпити звіряток із пластиліну, моделювати ігрові ситуації в продуктовому магазині або у педіатра, і все це вживаючи англійські слова.

Відповідність методики віку дитини

Усім відомо, що рівня англійської, який дають загальноосвітні школи, достатньо лише для складання шкільних іспитів. Роки вивчення мови в школі не дають можливості вільно розмовляти, діти практично не розуміють, про що говорять англійці чи американці. Починаючи з традиційно шкільного віку – 6 років – навіть консервативні батьки починають пошук школи англійської мови. Саме в цей період особливо важливо не помилитися з вибором школи для маленьких студентів. Дитина вже достатньо доросла, щоб витримати 40-50 хвилин занять, але у неї ще немає чіткого розуміння, навіщо їй англійська мова. Тому в навчанні, як і раніше, використовуються ігрові, проектні методики, захопливі завдання. Атмосфера на уроці невимушена, немає строгих правил, а вчитель – веселий друг. Саме про цей період кажуть, що найкращий урок – веселий урок, той, який пролетів непомітно. Частота занять у школі англійської мови для дітей цього віку визначається необхідністю підтримання навичок розмови іноземною мовою, адже вийшовши зі школи, дитина опиняється в рідному мовному середовищі, де не так багато можливостей для практики. Зазвичай урок для дітей присвячений якійсь одній темі: кольору, тварині, сім'ї, – з наголосом на будь-який граматичний аспект: заперечення, запитання, ствердження. В арсеналі викладача ігри, пісні й вірші, мультгерої, відеоматеріали, комікси, наклейки.

Школярам у віці від 10 до 12 років можна переходити від ігрової форми навчання до більш серйозної. Це найкращий час для вивчення граматики, оскільки в цьому віці діти вже вчаться аналізувати інформацію. Оптимальна тривалість уроку в школі англійської для дітей цього віку вже 60 хв. З урахуванням особливостей віку наголос у методиці робиться на комунікацію, групи переважно невеликі. Матеріал, як і раніше, має бути захопливим.

Форма занять підлітків у віці 13-16 років залежить від їх особистісної мотивації. При слабкому її рівні віддають перевагу заняттям у групі не більше 6 дітей, але випускникам і зацікавленим у результаті буде корисно займатися з викладачем індивідуально. У цій віковій категорії максимально популярні креативні заняття, які не схожі на заняття в загальноосвітній школі, з використанням інтерактивних програм. Особлива увага приділяється системності, логічності та структурованості викладу матеріалу, підручників, посібників, інтерактивних програм та мобільних додатків.

Локація школи

Пошук школи англійської мови для дітей у Києві варто почати з примітивної, але при цьому дуже важливої речі – розташування школи. У столиці й інших великих містах величезна кількість шкіл і курсів англійської мови, тому немає ніякого сенсу їхати в інший кінець міста заради англійської. Але все ж потрібно від чогось відштовхуватися. Це може бути зручне для батьків дитини або самої дитини місце з низки критеріїв: близькість до будинку, загальноосвітньої школи, місця роботи батьків. При цьому загальне, на що варто звернути увагу, це віддаленість мовної школи від автомобільних доріг, що особливо актуально для Києва. Наявність нормального під'їзду для автомобіля, наявність парковки або зручна транспортна розв'язка – величезні плюси при виборі. І найголовніше – виснажена після довгої дороги, дитина навряд чи буде мати бажання навчатися.

Наявність позитивних оцінок і відгуків про школу

Звичайно, найшвидший і популярний спосіб – знайти відгуки в інтернеті: на сайті школи англійської, на форумах, в Facebook або Instagram. У соцмережах складніше створити штучну репутацію. Читаючи відгуки, звертайте увагу на ті, в яких описують особливості школи, процес навчання, а не «було класно, всім раджу». Рейтинг школи має велике значення, але необхідно завжди пам'ятати, що люди схильні виявляти підвищену активність в разі невдоволення і за написання негативного відгуку беруться швидше. Та й суб'єктивні причини мають місце бути – людський фактор ніхто не скасовував. Старе добре «сарафанне радіо» продовжує працювати, особливо серед мам і бабусь. Навіть випадково, від незнайомих людей, можна дізнатися корисну інформацію, варто тільки почати розмову на тему англійської, не кажучи вже про компанію друзів або в роздягальні тренажерного залу. Networking – теж велика сила, особливо для батьків-екстравертів, тому обов'язково треба «пробити» в інтернеті інформацію про школу англійської мови для дітей у Києві.

І ще, звертайте увагу на результат, який отримують інші студенти в ході навчання в школі, на їхні досягнення: отримані сертифікати, навчання за кордоном, профільне навчання у вузах країни. Це буде говорити про оцінку школи англійської мови для дітей краще будь-яких рейтингів і відгуків.

Жоден відгук або навіть порада знайомих не замінить власного розуміння, що потрібно вашій дитині. Буває, вислухавши поради або прочитавши відгуки, батьки оплачують заняття, але прийшовши на урок, розуміють, що це їм зовсім не підходить. Щоб уникнути таких випадків, школи англійської мови для дітей періодично проводять дні відкритих дверей. Це пробні або відкриті заняття, на яких не тільки розповідають про методику навчання, а й демонструють її, навіть у формі реального заняття. На таких заняттях можна познайомитися і з викладацьким складом.

Школи англійської мови для дітей проводять безкоштовне тестування рівня знань майбутнього учня. Якщо у батьків є трохи вільного часу, тестування в різних школах допоможе сформувати власне уявлення про можливості шкіл англійської для дітей та їх викладачів.

Викладацький склад, особистий контакт з викладачем

Особистий контакт з викладачем – важливий критерій вибору школи англійської мови для дітей. З огляду на слабку мотивацію сучасних дітей до навчання, саме від педагога багато в чому залежить, чи буде навчання ефективним.

Важливо звернути увагу не тільки на підтвердження кваліфікації педагога: сертифікати, дипломи, на займану ним посаду або досвід викладання. Сучасні педагоги постійно підвищують свою кваліфікацію, оскільки розуміють, що конкуренція дуже висока. А багаторічний стаж не завжди дорівнює високому рівню професіоналізму. Обирайте викладача, який в першу чергу любить свою професію, живе нею, любить дітей і бажає поділитися своїми знаннями. Який готовий шукати індивідуальний підхід. Дітям у віці до 10 років не потрібно знати складні граматичні звороти і форми, їм потрібна доброзичливість, терпіння, гумор, увага, вправи в ігровій формі і незвичайна, оригінальна подача матеріалу. А крім того, максимум спілкування, цікаві і захопливі домашні завдання!

Додаткові послуги та можливості

Всім відоме «повторення – мати навчання» в сучасних школах англійської для малюків звучить як «безперервність – мати навчання». Багато шкіл пропонує своїм учням спеціальні програми відпочинку на вихідних і канікул, які не тільки допомагають не втратити розмовний навик, але просунутися вперед із лексики та граматики, поєднавши це з цікавим і корисним відпочинком. Вивчати мову в спокійному темпі, подорожуючи, займаючись в різних гуртках, граючи і спілкуючись дітям дуже цікаво.

Додаткові послуги та можливості

Локації для таких програм мовних шкіл для дітей різні:

  • Денні мовні табори в місті, де діти вивчають мову в процесі цікавого відпочинку. Перебуваючи на базі власної школи, використовуючи її обладнання (інтерактивні дошки і проектори), табір може поєднувати теоретичну основу з практичною складовою – максимальним застосуванням мови, адже діти протягом дня говорять тільки англійською. Заняття проходять не тільки в стінах школи, а й на екскурсіях, під час різних заходів. У таборах шкіл англійської мови для дітей дитина може розкрити ще і свій потенціал залежно від інтересів: спорт, IT, живопис, дизайн, кукінг, театр, акторська майстерність, розмовні клуби.
     
  • Мовні табори, розташовані в мальовничих куточках природи – в лісі, на річці, де діти можуть оздоровитися, насититися емоціями і корисним дозвіллям. Походи, перегляди фільмів англійською мовою, конкурси, інтелектуальні ігри, тренінги, квести, кулінарні майстер-класи – все є базою для навчання. А футбол, волейбол, теніс, естафети, плавання в басейні, барбекю і дискотеки створюють атмосферу запального відпочинку.
     
  • Мовні табори за кордоном, як у країні – носії мови, так і в інших країнах. Відпочинок у таких таборах, численні екскурсії – справжня пригода для дітей, а занурення в мовне середовище – найкраща атмосфера для навчання.
     
  • Ті школи англійської мови для дітей, які тісно співпрацюють з університетами англомовних країн, організовують на канікулах для підлітків спеціальні мовні програми при університетах. Майбутні студенти мають можливість займатися в університетських аудиторіях, жити в кампусі, спілкуватися з викладачами і студентами. Такі програми дозволяють самостійно дізнатися, як відбувається навчання в тій чи іншій країні, відчути «дух студентства». Ті, хто став студентом після таких програм, відзначають, що їм набагато легше в порівнянні зі своїми співвітчизниками, які не були знайомі з системою освіти в іншій країні.

Перераховані критерії допоможуть не помилитися при виборі школи англійської мови для дітей. Вивчіть їх детально: поцікавтеся методиками викладання, вивчіть відгуки, не нехтуйте попередніми консультаціями, тестуванням і пробними уроками, познайомтеся з викладачами, ретельно зважте оптимальність розташування школи, подумайте заздалегідь, як і в якому оточенні ваша дитина буде проводити час на вихідних і канікул. Не шкодуйте часу для вивчення цього питання, і ви заощадите його в процесі навчання, так і результати навчання обов'язково відіб'ються на майбутньому вашої дитини.

І останнє, яку б, на ваш погляд, класну школу ви не вибрали, головне, щоб ваша дитина вчилася в ній з радістю і бажанням! Успіхів вам у цій непростій справі!

Ніна Кісь, викладач Yappi Corporate

 

Дата публікації: 17 березня 2020